HINDARI PERKARA INI KETIKA PERUT KEMBUNG

HINDARI PERKARA INI KETIKA PERUT KEMBUNG - Cuaca sejuk dan kurang makan akan membuatkan perut kita kembung. Selalunya Auni akan sapu minyak angin dan urut perlahan-lahan hingga angin keluar melalui sendawa atau kentut. Lepas tu lega sikit. Lepas tu pandai-pandai pulak minum susu.

HINDARI PERKARA INI KETIKA PERUT KEMBUNG


Sebenarnya, ketika perut kembung, korang perlu elakkan meminum susu atau minuman berkafein seperti kopi, teh, dan juga minuman bercoklat. Bukan itu saja ye, makanan yang manis dan bergula pun kalau boleh, elakkan. Makanan dan minuman bergula serta berkafein akan menambahkan lagi kembung pada perut.


Banyakkan makan buah yang tinggi serat seperti epal, lai, pir dan betik. Korang juga boleh membeli ubat kembung perut di farmasi atau minum Eno. Moga bermanfaat.

The writer, 
Tunsha Ayunie

5 comments:

  1. Kak ana akan sapu balm cepat2. Lepas tu terkentut-kentut dibuat nya. Susu masa batuk pun tak sesuai kan auni.

    ReplyDelete
  2. selalu minum eno kalau kembung perut...

    psssttt terima kasih join Segmen Nak URL Blog #33. Blog anda ada di http://www.mialiana.com/2018/01/senarai-url-blog-33.html

    ReplyDelete
  3. klu kembung perut,selagi angin tu x keluar..Ya Allah...sakitnya..

    ReplyDelete
  4. Tq auni for tips. Mama dah seminggu perut masuk angin ni. Mana tak Nye. Makan cempedak, durian semua

    ReplyDelete
  5. bila perut kembung sis JM lebih selesa minum air halia suam

    ReplyDelete

Thank you for comment. Do visit me in my next post, ya? :)