BAHANA TERLALU LEKA BERSELFIE - DARI JARI NOVELLA

September 29, 2017

BAHANA TERLALU LEKA BERSELFIE

BAHANA TERLALU LEKA BERSELFIE - Selfie atau swafoto menjadi trend dikalangan rakyat seluruh dunia. Selfie atau swafoto ini biasanya adalah mereka yang ingin menjadikan foto mereka sebagai kenangan.

Namun, jika terlalu leka, mungkin mengundang bahana kepada diri sendiri atau orang lain. Bahaya yang terjadi pun kita tidak sedar.


Itulah yang terjadi kepada Vishwas G, 17 tahun,  yang berasal dari Bangalore. Vishwas G asalnya pergi berkelah dan bermandi-manda bersama kawan-kawan sekolahnya. Malang tidak berbau kerana ketika di dalam sungai, Vishwas didapati lemas.

Kawan-kawan dia ada disitu, tetapi mereka tidak menyedari Vishwas yang sedang lemas kerana mereka asyik berselfie. 


Selepas bergambar, kawan-kawan Vishwas terus keluar dari sungai itu tanpa menyedari perkara yang menimpa Vishwas. Mereka hanya menyedari kehilangan Vishwas setelah berkumpul bersama-sama di dalam sebuah kuil. Keluarga Vishwas G naik angin kerana beranggapan guru yang ditugaskan cuai. 

Vishwas G, 17 tahun

Pengajaran dari kisah ini, walaupun kita sedang bergembira dan berseronok, perhatikanlah keadaan sekeliling. Mungkin ketika itu rakan atau orang sekeliling memerlukan bantuan kita.

Hmm... kerana selfie, kemalangan terjadi. Selalunya membawa mati. Moga atau manfaat dari kisah tentang Vishwas ini.

Terima kasih sudi baca.

SUMBER : MEDIAMASAKINI

2 comments:

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.