4 SEBAB KENAPA PERLU IKRAR DERMA ORGAN - DARI JARI NOVELLA

September 28, 2017

4 SEBAB KENAPA PERLU IKRAR DERMA ORGAN

4 SEBAB KENAPA PERLU IKRAR DERMA ORGAN - Kebanyakkan daripada rakyat Malaysia sangat takut untuk menderma organ. Paling tidak masuk akal bila ada individu yang mengeluarkan statement dimana 'Allah berikan hidupkan kita dengan sempurna, kita harus kembali dalam keadaan sempurna'.




Dalam Surah Ma'idah, ayat 32, Allah SWT berfirman :

"..dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya. "

Firman Allah ini boleh dijadikan rujukan dimana menderma organ adalah dibolehkan bagi membantu satu nyawa. Allah Maha Mengetahui.


Kalau rajin, korang boleh baca tentang Pemindahan Organ Dari Perspektif Islam



Image result for statistik pendermaan organ di malaysia
Source from Google

Di Malaysia, tidak ramai yang mempunyai kesedaran tentang pendermaan organ. Ramai rakyat Malaysia berkira-kira dan takut untuk menderma. Mari Auni kongsikan sikit sebab kenapa korang perlu berikrar sebagai penderma organ.


4 SEBAB KENAPA PERLU IKRAR DERMA ORGAN

1) MENDIDIK DIRI UNTUK KEKAL SIHAT - Walaupun dengan berikrar, tidak semestinya buah pinggang korang layak didermakan kepada pesakit. Oleh itu, setelah berikrar, korang akan diseru untuk mengamalkan pemakanan yang sihat dan kekal aktif. Disamping itu, boleh mendidik diri korang untuk meninggalkan perkara-perkara yang memudaratkan kesihatan.


2) PENDERMA ADALAH SEORANG HERO ! - Mungkin diangkat sebagai HERO itu tidak seberapa bagi penderma. Tetapi membantu mereka yang memerlukan, suatu pengorbanan yang berharga! Bayangkan sebelah buah pinggang korang 'hidup' didalam tubuh orang lain? Perkongsian hidup yang sangat indah, kan?


3) MENJADIKAN PENDERMA SEORANG YANG TEKAD - Auni sangat faham dengan keadaan ini. Bila ingin menderma, akan timbul perbalahan dan isu diantara penderma dengan keluarga. Ada juga yang mengaitkan dengan agama. Namun, seorang penderma berjiwa waja. akan tekad dengan keputusan untuk insan-insan yang memerlukan ini. 


4) DAPAT MENGHARUMKAN NAMA NEGARA - Seperti yang Auni katakan sebelum ini, peratus orang yang berikrar sebagai penderma di Malaysia sangat-sangat kurang. Daripada statistik, Malaysia sangat ketinggalan jauh berbanding negara-negara lain yang lebih terbuka mengenai pendermaan organ. Jadi, jika kita ramai-ramai berikrar sebagai penderma organ, Malaysia juga mampu setanding dengan negara-negara luar, sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, kan?

KREDIT : DERMA-ORGAN
---------------------------------------------------------------------------------

Tiada pemaksaan sebenarnya, cuma sekadar berkongsi. Pakar Nefrologi, Dr. Rafidah pernah bercakap, dimana rakyat Malaysia lebih suka 'menerima' daripada 'memberi'.


Akhir kata dari Auni, amalkanlah kehidupan dan pemakanan yang sihat. Sesungguhnya menjadi pesakit kronik adalah 'azab' yang tidak kelihatan di mata kasar.


Terima kasih sudi baca.

2 comments:

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.