RESEPI TEPUNG GORENG PISANG RANGUP

RESEPI TEPUNG GORENG PISANG RANGUP - Teringat pulak Mama goreng pisang tanduk haritu, kemain rangup lagi tepungnya. Bila tanya, Mama senyum dengan siap buat muka berlagak lagi.

"Mama tak guna tepung beras langsung" , sambil buat muka berlagak dia tu. Haha! Pelik jugak, sebab biasanya kami memang goreng pisang guna tepung beras. Sanggup pergi kedai beli tepung beras kalau nak goreng apa-apa pisang atau cempedak.

Nak tahu Mama guna apa? Meh Auni share resepi.


RESEPI TEPUNG GORENG PISANG RANGUP
Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar mentega @ marjerin
3 sudu besar minyak masak
secubit garam
secubit gula
air suam secukupnya

Cara-cara
Satukan tepung gandum, mentega, minyak masak, garam dan gula. Ramas bahan-bahan tersebut, letak air suam sedikit demi sedikit hingga menjadi bater yang pekat dan sesuai untuk dijadikan tepung celup dan goreng.

Haaa! Itu je. Senang kemainlah pulak kan? Lepas ni nak goreng cempedak ke, pisang ke, ubi ke, tak payah susah-susah cari tepung beras. Tepung gandum pun boleh uolsss. Sedap je rangup dia tu. Lagipun sekarang tepung beras tak macam dulu. Keras semacam!

Terima kasih sudi baca.
RESEPI TEPUNG GORENG PISANG RANGUP RESEPI TEPUNG GORENG PISANG RANGUP Reviewed by Tunsha Ayunie on August 20, 2017 Rating: 5

3 comments

  1. memang ragup.. unni pun buat mcmni sklu

    ReplyDelete
  2. Wah boleh cuba nanti. Suka goreng pisang yang rangup.

    ReplyDelete
  3. Tak pernah cuba lagi ni. Biasa cikla guna tepung lepas tu letak garam sikit. Nanti boleh cuba

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.