RESEPI KARI ASAM PEDAS IKAN PARI - Tunsha Ayunie Punya Belog

August 31, 2017

RESEPI KARI ASAM PEDAS IKAN PARI

RESEPI KARI ASAM PEDAS IKAN PARI - Dah lama sangat Auni tak masak. Lagipun Auni hanya masak bila tinggal dekat rumah di Rawang, rumah parent Auni. Lebih selesa masak disini. Almaklum membesar pun di sini, apa-apa selesa dekat tempat sendiri.

Haritu saja update status teringin makan asam pedas ikan pari. Tiba-tiba Mama balik dari kerja, dia bawak balik sekali ikan pari. Terus Auni excited. Esok tu Auni masak Kari Asam Pedas Ikan Pari. Dah nama pun 'kari', so bahannya menggunakan serbuk kari lah ye.

Oh ya, dalam peti ais sayur semua takde, so Auni guna bunga kantan je. Nak lebih meriah letaklah bendi ke tomato ke terung ke...


RESEPI KARI ASAM PEDAS IKAN PARI
Bahan-bahan kisar (A) :
3 sudu besar cili boh
2 sudu besar serbuk kari
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar belacan
1 inci kunyit hidup
5 tangkai cili padi
Segenggam daun kesum
======================
1/2 sudu besar halba campur
2 cawan air
======================

Bahan-bahan (B) :
Garam & gula secukup rasa
1 sudu besar pes asam jawa - boleh tambah atau kurangkan
==============================================

Bahan-bahan (C) :
7 ketul ikan pari - dibasuh dan diperap dengan asam keping
1 kuntum bunga kantan
3 tangkai daun kesum
1/2 sudu besar lada hitam - kisar halus
==============================================

Cara-cara :
Panaskan minyak dan tumis halba campur. Kemudian masukkan bahan kisar dan tumis hingga pecah minyak. Kemudian masukkan air. Biarkan mendidih dan masukkan garam, gula dan asam jawa. Biarkan mendidih lagi.

Masukkan ikan pari bersama bunga kantan, daun kesum dan lada hitam kisar. Biarkan mendidih sehingga ikan pari masak. Siap!

Selamat mencuba.

1 comment:

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.