MAKSUD PERKATAAN DALAM LAGU PEJAMKAN MATA NYANYIAN DAYANG NURFAIZAH FEATURING MALIQUE - Tunsha Ayunie Punya Belog

July 23, 2017

MAKSUD PERKATAAN DALAM LAGU PEJAMKAN MATA NYANYIAN DAYANG NURFAIZAH FEATURING MALIQUE

MAKSUD PERKATAAN DALAM LAGU PEJAMKAN MATA NYANYIAN DAYANG NURFAIZAH FEATURING MALIQUE - Aku suka dengar lagu-lagu Malique sebab aku budak Sastera. Aku kenal Malique masa zaman dia dengan Joe Flizzow dulu. Lepas tu dah lama tak dengar apa-apa cerita pasal Malique.

Baru-baru ni aku jadi addicted sangat dengan lagu Pejamkan Mata nyanyian Dayang Nurfaizah featuring Malique. Banyak perkataan dalam lirik yang aku tak faham maksudnya. Jom aku share lirik. Agak-agak korang faham tak apa yang cuba disampaikan dalam lagu ni?


LIRIK LAGU PEJAMKAN MATA - DAYANG NURFAIZAH ft MALIQUE

(Malique)
Sebermula maka dipaksa diam
dengar, patuh dan terpaku tunduk
selesakan di bawah, sujudnya rujuk telunjuk
tenagamu kencanaku katanya fitrah gawai
kedanamu ketawaku dekahnya hingga sawai
berontak, dongak, lembayung ku ternampakkan
si hering menyorak, ngoyak awan canggung dan berantakan
dah diragut total, cinta resiprokal
bila dipersoal kekal equivokal

Katanya tanggal tali leher itu
cukuplah seharian digembala
lupuskan logharithma yang menghantui kepala
dalam tafakur, akur, sadur mimpi yang dikabur
karektor kartun kantor dan karikatur diktator
dikabur takbur shabab yang bermusim
tak punya tempat di benak jiwaku jemaah mereka bermukim
al-malik, al-kudus, as-salam, al-mukmin
ubat gementar senja suara ngekor roh ke kasur
masyghul, runsing… jah

[Chorus: Dayang Nurfaizah]
Pejamkan mata
mata yang lesu itu
dan mimpikan yang indah
mimpikan aku
biarkan gelita
menghapus derita
pejamkanlah matamu

(Malique)
Aku terdengar suara itu lagi
dari tenggara namaku diseru
disuruh hembusnya lilin di setiap empat penjuru
katanya mata penamu tak mencoret solusi
kata magismu takkan mampu cetus revolusi
manusia kan sentiasa menyakiti
yang tak membunuh buatmu kebal sehari lagi
masa untuk koktel Lorazepam, Ambien, Risperdal
semoga afdal bertemu di astral

Selamat tiba kita ke republik cinta
lagenda dimensi ruang dan waktu tak bersempadan
halaman terbentang suci, dicuci noda dan nista
terhapus dogma dan stigma, kepincangan dan kehilangan

Arasy yang tiada penghuni mengugut buli
tak perlukan runut bunyi, sembunyi, bersunyi sakan
di hati dan pituitari menarinya tanpa bumi
menyanyinya tanpa bunyi, keghaibannya kita raikan 

[Chorus: Dayang]

(Malique)
(hakikatnya nirwana di sana
di sini masih lagi samsara
cuba tak diperhambanya dunya
sukar tapi aku cuba
sukar tapi aku cuba ya) 

(Dayang Nurfaizah)
Kembalikan senyuman
serimu yang dulu
kembali ke dakapan
ku perlindunganmu

Walaupun gerhananya
seakan tak berakhir
selagi ku di sisi
tak usah khuatir 

[Chorus]


Oklah, aku nak share maksud-maksud perkataan yang mungkin 'rare' bagi korang dan jugak aku. Aku suka lagu ni sebab sedap didengar, dan buat aku berfikir jugak. Hihi..

KENCANA - emas
GAWAI - kerja, pekerjaan
KEDANA - miskin, papa
SAWAI - bersawai, tidak sedarkan diri
LEMBAYUNG - tumbuhan melilit
HERING - burung pemakan bangkai
CANGGUNG - kekok, janggal

RESIPROKAL - bersifat saling berbalasan
EQUIVOKAL - memiliki nama/sebutan yang sama tetapi berbeza maksud / tidak jelas

LOGHARITMA - istilah angka bagi sesuatu angka yang digunakan untuk mendapatkan angka tertentu
TAFAKUR - renungan / perihal merenung memikirkan sesuatu
KANTOR - ibu pejabat
DIKTATOR - orang yang memerintah dengan kuasa mutlak / tidak terbatas
SHABAB - anak muda (dalam bahasa arab)
KASUR - alas tidur yang diperbuat daripada kain atau plastik yang berisi kapas dan sebagainya
MASYGHUL - berasa sedih atau berdukacita terhadap sesuatu
RUNSING - susah hati

SOLUSI - penyelesaian masalah
REVOLUSI - perubahan

LORAZEPAM - ubat untuk depressi
AMBIEN - ubat untuk imsomnia / susah tidur malam
RISPERDAL - ubat untuk antipsikotik, merawat skizofrenia, murung atau mudah marah

AFDAL - lebih baik, lebih utama
ASTRAL - berkenaan binatang
DOGMA - ajaran atau kepercayaan yang tidak boleh dibantah dan dipersoalkan melainkan hanya menerima sahaja

STIGMA - yang menjejaskan reputasi / aib
PITUITARI - kalenjar endokrin

NIRWANA - sesuatu ketenteraman dan kebahagiaan yang tertinggi serta abadi
SAMSARA - perkataan sanskrit yang bermaksud kelahiran semula

Semoga memberi sedikit manfaat atas perkongsian aku ni. Aku asyik repeat je dengar lagu ni sebab cuba faham apa yang Malique cuba sampaikan. Otak aku tak bergeliga macam dulu. Habuk!

1 comment:

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.