4 FUNGSI GEL SILIKA YANG KORANG PERLU TAHU

4 FUNGSI GEL SILIKA YANG KORANG PERLU TAHU - Aku ingat lagi, kalau beli beg atau kasut, memang suka-suka je aku bukak bungkusan gel silika ni.  Lepas tu aku suka gigit-gigit benda bebulat tu.

Benda ni memang selalu je ada kalau beli beg atau kasut kan? Kadang-kadang dalam bungkusan makanan macam seaweed pun ada, termasuk botol-botol vitamin. Ada tak korang tertanya-tanya apakah fungsi gel silika dalam setiap barang yang korang beli tu?


Ada orang, diorang buang je bungkusan kecil gel silika ni. Seeloknya, korang janganlah buang bungkusan tu sebab ianya mengurangkan kadar kelembapan.

FUNGSI GEL SILIKA YANG KORANG PERLU TAHU

1) Gel silika ini bertindak sebagai anti-bau hapak yang terdapat dalam beg gym dan juga rak kasut.

2) Mampu menyelamatkan telefon pintar yang terjatuh dalam air. Caranya, letak telefon yang basah itu didalam bekas yang dipenuhi gel silika.

3) Letak dalam kotak yang mempunyai gambar-gambar, akan mencegah daripada gambar-gambar tersebut melekat.

4) Letak gel silika dalam bekas pisau cukur. Ianya akan mengelakkan pisau cukur daripada berkarat.

-
-
-

Kan aku ada kata yang aku suka gigit-gigit gel silika ni kan? Kalau termakan, sebenarnya ianya tak bahaya pun. Tapi janganlah korang saja-saja makan pulak sebab ada juga laa kesan pada tubuh badan korang contohnya mengganggu sistem penghadaman. Ehhh banyak benda boleh makan, takkan nak makan gel silika, kan? Haha!

Semoga bermanfaat ye :)
4 FUNGSI GEL SILIKA YANG KORANG PERLU TAHU 4 FUNGSI GEL SILIKA YANG KORANG PERLU TAHU Reviewed by Tunsha Ayunie on July 16, 2017 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.