KENALI JENIS-JENIS KULIT WAJAH KORANG - Tunsha Ayunie Punya Belog

April 07, 2017

KENALI JENIS-JENIS KULIT WAJAH KORANG

KENALI JENIS-JENIS KULIT WAJAH KORANG - Disebabkan aku ni penjual sabun muka, kadang-kadang customer tanya sabun apa yang sesuai untuk kulit wajah diorang. So as Beauty Consultant (konon), aku kenalah mainkan peranan. Karang tak serasi, aku jugak yang kena. Haha!



Aku pun baru belajar tentang jenis-jenis kulit ni. Memang kulit muka kita tak sama, sebab hormon pun ye jugak. Ada yang kulit tebal, ada yang kulit nipis. Yang kulit nipis ni selalu akan sensitif dengan sesuatu produk, termasuklah produk organik. So aku nak share, harap bermanfaat lah untuk korang ye?


KULIT NORMAL
Kulit normal biasanya tidak berminyak dan tidak kering. Kulit normal ni adalah jenis kulit yang jarang bermasalah. Selain itu, kulit rasa anjal je. Korang patut bersyukur kalau kulit wajah korang sejenis yang normal tau!


KULIT KERING
Jenis kulit kering pula, kulit korang memang tidak berminyak, tapi akan terasa kesat dan ianya mempercepatkan penuaan. Selain itu, kulit kering juga menyebabkan pori-pori menjadi besar. Hmm... kulit jenis ni memang menyakitkan hati kan? Kena minum banyak air dan pakai pelembab.


KULIT BERMINYAK
Kulit yang berminyak senang ditumbuhi jerawat, blackhead dan juga whitehead. Kulit ni kira paling banyak juga masalah. Sentiasa bersihkan muka atau memakai masker.


KULIT KOMBINASI
Kulit kombinasi pula, sentiasa berminyak di T-Zone. Ianya gabungan antara kulit kering dan kulit berminyak.


KULIT SENSITIF
Kulit sensitif adalah kulit yang mudah pecah dan berwarna kemerahan, alahan pada habuk, cahaya matahari, bahan kimia dan lain-lain. Kulit sensitif ni pun antara kulit yang susah dijaga.
.
.
.
So, sebelum korang memilih sebarang produk, perhatikan dan kenali dulu jenis kulit korang especially yang mengalami kulit sensitif. Kulit sensitif ni bukan boleh pakai sebarangan produk tau. Semoga membantu dan bermanfaat.

Sekian.

1 comment:

  1. Huhuhu kulit kite kejap kering kejap berminyak.. tak tentu.,...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.