RESEPI DALCA TULANG TUMIS DARAT SEDAP GILA!

RESEPI DALCA TULANG TUMIS DARAT SEDAP GILA! - Baru-baru ni memang teringin nak makan dalca. Selalu tengok Mak Ude post gambar masak dalca ayam. Aku memang suka ratah-ratah kuah dalca ni. Masaknya tak berapa pandai. Punyalah teringin nak makan dalca tapi tak tercakap pun kat mama. Tiba-tiba je aritu mama masak dalca tulang, meratah koooooooooooo! Tak hingat dunia dah. Punyalah sedap dalca tulang mama aku tu. Kedai mamak pun kalah tau!

Tu tajuk tu, saja je kata sedap gila dah mama masak memang sedap. TAKDE AJINOMOTO tau. Kira masak penuh kasih sayang je. Korang pepandai la alter ye. Aku bagi resepi basic. Ikut la nak tambah apa-apa pun. Nak potong bentuk apapun.


RESEPI DALCA TULANG TUMIS DARAT SEDAP GILA
Bahan-bahan :
1kg tulang lembu - direbus hingga empuk
Kacang dhal - rendam semalaman, kemudian rebus hingga empuk -ketepikan
Santan asli @ 1 kotak kecil santan kotak

Bahan kisar :
1 labu bawang merah
3 ulas bawang putih
2cm halia

Bahan lain :
2-3 sudu besar serbuk kari daging

Sayuran :
1 batang lobak merah - potong kecil
2 biji kentang - potong kecil
1 batang terung - potong kecil
2 biji tomato - potong kecil
2 biji bawang holland - potong kecil
Segenggam kacang panjang - potong
Cili hijau
Garam dan gula secukup rasa

CARA-CARA :
Rebus tulang hingga lembut. Setelah lembut, masukkan bahan kisar bersama rempah kari daging. Biarkan daging sebati dengan rempah, masukkan lobak merah, kentang dan kacang dhal.

Biarkan lobak merah dan kentang empuk kemudian masukkan santan.

Biarkan sehingga mendidih lepastu bolehlah masukkan kacang panjang, terung, tomato, cili hijau dan bawang holland.

Masukkan garam dan gula secukup rasa
.
UNTUK TUMIS DARAT :
1 labu bawang merah - hiris halus
3 ulas bawang putih - hiris halus
Daun kari
Bunga lawang
Bunga cengkih
Kulit kayu manis

Cara-cara :
Tumis semua bahan hingga sedikit garing. Biarkan kuah mendidih dan masukkan bahan tumisan tadi ke dalam kuah.

Selamat mencuba!
RESEPI DALCA TULANG TUMIS DARAT SEDAP GILA! RESEPI DALCA TULANG TUMIS DARAT SEDAP GILA! Reviewed by Tunsha Ayunie on January 23, 2017 Rating: 5

2 comments

  1. ko ni memang rajin la memasak ... pastu suka mencuba masakan baru ...aku ni dalca pun tak tau ape bahanya klu ko tak share resepi

    ReplyDelete
  2. wahh ni fav ni.. boleh cuba buat lah nnti sebab simple aje buatnya cuma nak kena rendam dal.. :D
    follow sini #608

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.