SINOPSIS SIRAT AL-MUSTAQEEM [MAYA HD] - Monolog Aku Cuma Di Kiri

December 15, 2016

SINOPSIS SIRAT AL-MUSTAQEEM [MAYA HD]

SINOPSIS SIRAT AL-MUSTAQEEM [MAYA HD] - Assalamualaikum wbt. Sempena Maulidur Rasul haritu, Astro Maya ada menayangkan satu drama khas bertajuk Sirat Al-Mustaqeem. Skrip dan idea asal adalah daripada abang saudara aku sendiri iaitu Ikhwan Sha. Pengarah pula adalah Osman Ali.

Bagi aku cerita ni korang perlu tengok dalam keadaan yang sedar dan normal. Aku masa layan drama ni adalah dibawah pengaruh ubat, so aku tak berapa nak faham. Yang aku tahu konsep cerita itu je.


JUDUL : SIRAT AL-MUSTAQEEM
GENRE : Drama, Islamik
PENGARAH : Osman Ali
SKRIP / IDEA ASAL : Ikhwan Sha
PENERBIT : NUANSA
PELAKON : Beto Kusyairy, Izara Aishah, Namron, Hasnul Rahmat & Talha

SINOPSIS
Kisah yang mempunyai pelbagai konflik. Raden (Beto Kusyairy), pelajar dari aliran Syariah Islam telah memasuki kelas Profesor Adam (Hasnul Rahmat), dimana Profesor Adam mengajar tentang Falsafah Kemanusiaan. Di kelasnya, Profesor Adam hanya bercerita tentang logik akal manusia, dimana konsep pembelajarannya seolah telah "membuang Tuhan". Raden yang tidak setuju dengan konsep itu mencabar dirinya untuk menyedarkan Profesor Adam tentang konsep ketuhanan. Namun, setelah Raden berjaya, dia telah riak tanpa sedar.

Disebalik kisah Raden dan Adam, timbul kisah dimana Eka (Izara Aishah) dan Megat (Talha) yang menghantar ibu mereka ke rumah orang-orang tua. Megat terlalu sibuk dengan urusan dunia dan langsung tidak mempercayai kewujudan Allah SWT. Eka yang merupakan pelajar kelas Profesor Adam rupanya telah menjalinkan hubungan sulit dengan Adam sehingga dia mengandung.


Ustaz Muhammad pula, seorang ustaz terkenal yang sentiasa mengenakan bayaran yang mahal setiapkali ada panggilan untuknya memberi ceramah. Di mulutnya, Ustaz Muhammad mengatakan tujuannya berceramah adalah kerana Allah, namun hakikatnya, Ustaz Muhammad telah tersasar dari niat murninya. Oleh kerana kealpaannya, Ustaz Muhammad telah diuji.

Cerita ni hanya highlight betapa besarnya kita, kita hanya hamba Allah SWT. Bila Allah SWT dah berikan kesenangan dan ilmu, jangan teruk takbur. Itulah yang dapat aku rungkai sikit. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.