RESEPI SAMBAL IJO VERSI KISAR

RESEPI SAMBAL IJO VERSI KISAR - Assalamualaikum wbt. Ya Allah, lamanya tak update blog. Bila dekat rumah mak ni memang rasa malas nak dekat dengan lappy. Aku lebih suka buang masa depan TV je kekdahnya. Well, kalau kat rumah mertua memang aku tak dapat tengok TV. Hihi

Haritu takde air kat rumah, memang stress gila la. Hajat hati nak makan sambal ijo terhenti sebab tetiba je takde air. Semalam aku balas dendam la sebab ada air. Tapi versi kali ni aku kisar je sebab takde mood nak guna lesung. Tapi, kalau lenyek guna lesung lagi sedap laa kekdahnya.


RESEPI SAMBAL IJO VERSI KISAR
Bahan-bahan :
10 biji cili hijau
Segenggam cili padi hijau
1 labu bawang merah
5 ulas bawang putih
Garam dan gula
1 keping asam gelugur

Cara-cara :
Kukus semua bahan kecuali garam, gula dan asam gelur. Kukus sehingga layu kemudian kisar tanpa menggunakan air. Panaskan sedikit minyak dan goreng bahan hingga garing, perasakan dengan garam, gula dan asam gelugur.

Taknak guna asam boleh skip. Kalau korang suka tekstur cili tu kasar-kasar boleh je gesek dalam lesung batu. Selamat mencuba!
RESEPI SAMBAL IJO VERSI KISAR RESEPI SAMBAL IJO VERSI KISAR Reviewed by Tunsha Ayunie on December 22, 2016 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.