TIDAKLAH SAKIT ITU SEBAGAI PENGHAPUS DOSA

TIDAKLAH SAKIT ITU SEBAGAI PENGHAPUS DOSA - Assalamualaikum wbt. Aku sudah lama menanggung sakit yang ubatnya cumalah pendermaan organ. Di saat itu juga aku dah redha apa yang berlaku pada aku, walaupun ada secebis harapan aku akan sembuh.

Bilamana aku mengeluh aku dalam kesakitan, orang mengingatkan aku tentang sakit itu sebagai penghapus dosa sebagaimana hadis riwayat Abu Dawud,

"Berbahagialah wahai Ummu Alaa' sesungguhnya sakit yang diderita seorang Muslim, dengan itu Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya sebagaimana api menghilangkan kotoran pada emas dan perak."


Adapun hadis seperti ini, aku tetap tidak menganggap kesakitan aku sebagai penghapus dosa. Apa sangat dosa yang aku lakukan seawal umur 4 tahun? Apapun, kesakitan yang aku alami mengajar aku untuk lebih menghargai apa saja yang aku ada sekarang. Untuk lebih menghargai kehidupan yang tersisa.

Demi Tuhan, semoga semangat aku terus kekal cekal. Aku cuba bertahan untuk membahagiakan orang lain walaupun adakala aku tak mampu melihat mereka ketawa.

Readers, doakan aku ya?
TIDAKLAH SAKIT ITU SEBAGAI PENGHAPUS DOSA TIDAKLAH SAKIT ITU SEBAGAI PENGHAPUS DOSA Reviewed by Tunsha Ayunie on October 14, 2016 Rating: 5

1 comment

  1. Ia bukan sekadar penghapus dosa, tapi setiap ujian yg diturunkan Allah tetap bersifat mengangkat darjat hamba-hambanya dari satu tingkat kepada tingkat yg lainnya. Saya doakan kesembuhan awak, dan semoga ujian ini memberikan awak ganjaran Jannah di akhirnya (:

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.