Lelaki Ini Mengamuk Dengan Budak Berumur 4 Tahun Kerana Keretanya Dibaling Putik Mangga - DARI JARI NOVELLA

September 05, 2016

Lelaki Ini Mengamuk Dengan Budak Berumur 4 Tahun Kerana Keretanya Dibaling Putik Mangga


Satu video dah jadi viral sebab seorang pakcik mengamuk dengan anak jiran dia (lah kot), sebab budak tu balik putik mangga kat kereta pakcik ni tadi.

Netizen pulak menyalahkan pakcik ni sebab dengan budak 4 tahun pun nak marah2. Katanya budak-budak yang kena marah tu jadi trauma dan kemurungan terus. Dalam hal ni siapa yang patut korang salahkan? Bagi aku, mak bapak budak tu.

Mungkin alasan yang agak klise dan rasanya tak perlu salahkan mak bapak. Budak 4 tahun apa yang dia tahu kan? Tapi kalau tak didik dari awal, amat sukar untuk melentur jika budak tu makin meningkat besar.


Bagi aku, pakcik ni tak salah pun. Orang tengah marah memang tak boleh kontrol la. Difahamkan dah banyak kali budak tu main campak-campak kat kereta dia. Bukan pakcik tu je, aku pun boleh mengamuk.

Kita kalau ada anak. ajarlah sivik dan moral dari anak tu kecil lagi. Dari umur dia memahami apa yang kita cakap. 

Aku sendiri pernah kena. Kereta dicampak batu. Bagi budak-budak itu satu keseronokan. So kitalah kena ajar mereka apa yang salah dan tidak. 

Entri ni hanya pendapat peribadi aku. Kalau korang berpendapat pakcik tu salah, silakan. Tiada halangan bagi pihak aku.

Cheers,
Tunsha


6 comments:

  1. hmmm dua2 salah bg aku ... pakcik tu kena antar pi anger management ... mak budak tu kena antar kursus cara mendidik anak ... klu anak buat salah sila marah dan paksa dia minta maaf bukan viralkan muka org

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong jugak bila ada yang kata pakcik tu salah. Salahnya dia sebab marah bagai nak gila & overcontrol. Ada yang kata dia ada sakit mental tapi x tahulah.

      Mak bapak budak tu pun kena jugak belajar mendidik anak. Kita tak boleh halang anak jadi nakal tapi boleh cegah :)

      Delete
  2. ada saja ragam manusia ni.. memang patut marah pada ibu bapa budak tu.. budak tu nasihat je la.. kang kalau marah makin dibuat adalah.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 ni kadang mak bapak sendiri marah macam tak makan saman, orang lain marah trauma plak. Benda ni pernah berlaku pada saya.. hihi

      Delete
  3. SUKA SANGAT MEMVIRALKAN APA2 SAJA PERKARA BUAT KITA PENAT FIKIR MSLHNYA SDGKAN KITA XTAUPUN APA PUNCANYA

    ReplyDelete
  4. Teguran tu baik...tapi cara tegur tu salah...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.