Header Ads


August 24, 2016

Kehidupan Tidak Sempurna, Belajarlah Erti Bersyukur


Assalamualaikum wbt.

Setiap manusia tidak lari dari perasaan tak puas hati dengan apa yang mereka ada. Ini termasuk aku. Aku jarang bersyukur dengan kehidupan sendiri padahal aku dikelilingi oleh orang-orang yang menyayangi aku. Sesungguhnya nikmat yang Allah SWT bagi itu, aku dustakan.

Kadang-kadang kita terlupa yang kita mempunyai apa yang orang lain tak ada. Ada yang mengeluh bila tak dapat travel sana-sini, tapi rezeki anak ramai Allah bagi. Ada yang mengeluh tidak dikurniakan anak, tetapi rezeki untuk travel ke sana-sini, Allah bagi.

Aku pernah mengeluh disaat aku tidak mempunyai apa-apa. Hidup aku tidaklah gembira sangat macam orang lain. Aku seorang pesakit kronik, aku tak boleh travel, aku tak boleh ada anak, aku tak boleh minum air banyak, aku tak boleh makan ikut suka hati aku, tulang aku mereput walaupun aku baru berumur 26 tahun. nak minta kerja susah, orang pandang aku macam alien, orang layan aku sebagai double standard dan lain-lain.

Aku hanya dikelilingi orang yang menyayangi aku, itu saja.
Aku bersyukur.

Aku sedih bila tengok seorang manusia yang normal, tidak tahu bersyukur dengan apa yang dia ada. Readers, aku berharap kamu bersyukur kerana dilahirkan normal dan mempunyai apa yang aku tiada.

Sekian.

6 comments:

  1. bersyukur ada mcm2 cara...nk dgn x nk je utk melakukannya

    ReplyDelete
  2. emmm..

    ikutkan yang normal pun lagi byk mengeluh..

    thank artikel yang ada someting..

    ReplyDelete
  3. bersyukur hidup lebih tenang....
    bersyukur menjauhkan dari rasa stress....

    ReplyDelete
  4. syukur ada orang yang menyayangi kita =)

    ReplyDelete
  5. Kebanyakan kita hanya tau erti syukur bila kehilangan nikmat tu.. :(

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.