Google Icon | Karl Landsteiner : Penemuan Golongan Darah - DARI JARI NOVELLA

June 14, 2016

Google Icon | Karl Landsteiner : Penemuan Golongan Darah

goo

Google Doodle meraikan ulangtahun Karl Landsteiner yang ke 148 tahun... Tapi siapa Karl Landsteiner ni sampai nak kena rai2 pulak?? Haaaa.... siapa yang malas nak baca pun hakakkk tetap nak berkongsi..

a3

Karl Landsteiner (14 Jun 1868 - 26 Jun 1943) adalah seorang ilmuwan Austria berketurunan Yahudi.. Beliau adalah tokoh yang menemukan darah manusia terbagi kepada 4 kelompok iaitu golongan darah O, A, B dan AB.. Dengan adanya golongan darah ini, para doktor boleh memindahkan darah tanpa membahayakan nyawa pesakit.

a2

a1

Setelah lulus ujian Matura dari sebuah sekolah menengah di Wina, beliau menyambung pelajaran dalam jurusan kedoktoran di University of Vienna dan menulis tesis pada tahun 1891.. Ketika masih bergelar pelajar, beliau sudah menulis esei tentang pengaruh diet pada komposisi darah.. Dari tahun 1891-1839, Landsteiner mempelajari kimia di Wurzburg dengan bimbingan Hermann Emill Fischer..

Beliau pernah menerima Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan.. Juga pernah dianugerahkan Lasker Award pada tahun 1946 dan diiktiraf sebagai "Bapa Saluran Darah"..

2 comments:

  1. Hahaha! Kalau tak cerita, akak memang tak tahu siapa dia ni! Nak suruh cari sendiri memang tidaklah. Pelajaran sains dah lama berlalu pergi dari minda ^_^

    ReplyDelete
  2. tq for sharing auni..bru tahu psl sej ni.. heheh

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.