Header Ads


May 20, 2016

KISAH PEJUANG : Amr Bin Ash

download (1)

KISAH PEJUANG : AMR BIN ASH | Amru bin Ash bin Wa'il bin Hisyam (583-664) atau dikenali dengan nama Amr Al-Ash.. Beliau adalah sahabat kepada Nabi Muhammad SAW.... Beliau juga seorang yang cerdik dan genius..Ayahnya (Ash bin Wa'il) seorang tokoh dan penguasa Arab zaman Jahiliah...

Amr


Amr bin al-Ash memeluk Islam pada tahun 8 H setelah kegagalan Quraisy dalam perang Ahzab dan enam bulan sebelum penaklukkan Kota Mekah... Di saat itu beliau datang bersama Khalid bin Walid dan Uthsman bin Thalhah ke Kota Madinah.. Mereka bertiga pergi menemui Rasulullah SAW.. Rasulullah menatap wajah ketiga2 mereka dan bersabda..... “..Mekah telah memberikan putera terbaiknya untuk kalian (umat Islam).”

Enam bulan selepas memeluk Islam, dia bersama Rasulullah SAW menakhluki Makkah dalam peristiwa Fathul Makkah.. Dia adalah panglima perang yang bijak dalam mengatur strategi perang... Beliau juga adalah panglima perang yang menakhluk Baitul Maqdis dan Mesir dari cengkaman Romawi..

Amru bin Ash wafat pada tahun ke 43 H ketika masih menjadi Gabenor Mesir.

Seorang Gadis Marhaenis,
-Tunsha-

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.