Header Ads

Tekanan Darah Rendah Punca Fistula Rosak..

article 2266234 1714 D438000005 DC 702 634x315

TEKANAN DARAH RENDAH PUNCA FISTULA ROSAK | Assalamualaikum wbt. Menjadi pesakit kronik memang banyak cabaran.. Walaupun kegagalan buah pinggang ni orang nampak macam biasa je, tapi azab dia... Kami yang tahu...

Cuma... aku takde SLE.. aku selamat dari LUPUS...

TAPI, masih ada cabaran... Bila phosphate, pottasium dan calcium aku tinggi... Ini yang melemahkan saraf dan jantung aku...

Aku hidup dengan fistula sekarang ni.. Fistula digunakan masa hemodialisis... Hemodialisis pun ada cabaran dia... Kau akan berdepan mati bila2... Sebab, ianya bermain dengan darah... Kau boleh kehilangan darah sekelip mata, diserang tekanan darah rendah... Satu tahap kau hilang nafas...

Bahayanya tekanan darah rendah adalah pada fistula itu sendiri... Kalau tekanan darah terlampau rendah, fistula boleh rosak... And lepas tu menanggung azab pasang IJC... IJC ni pulak tiub yang ditanam dalam leher atau dada...

TAK BEST.
So I just sharing something new... 7 tahun cuci darah baru tahu bahaya tekanan darah rendah terhadap fistula.. Moga bermanfaat ye...

Gadis Marhaenis
-Tunsha-
21April2016

5 comments:

  1. Replies
    1. Fistulla tu ialah satu bukaan/ pembedahan kecil yang dilakukan oleh doktor untuk sambung di antara venus dan arteri. ia diguna sebagai tempat keluar darah dan disambung ke mesin dialysis bagi tujuan haemodialysis.
      Kalau kita cucuk saja-saja di venus, powernya tak kuat untuk bekalkan dari ke mesin. Oleh itu kena buat operation untuk sambungkan antara venus dan arteri bagi memberi power atau tekanan supaya darah dapat disalurkan dengan cukup ke mesin semasa proses haemodialysis.
      gitu le lebih kurang apa yang saya faham

      Delete
  2. Oh, macam tu rupanya ya! Bukan setakat tekanan darah tinggi aje bahaya, tekanan darah terlalu rendah pun bahaya juga ya!

    ReplyDelete
  3. Baru tau info ni... nasib baik bw jumpa info ni. Thanks sharing Sha.

    ReplyDelete
  4. Tekanan darah rendah boleh menyebabkan fistulla rosak. Jaga baik-baik ye dik. Jangan tarik terlalu banyak, nanti BP low dan boleh menyebabkan fistulla rosak.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.