Tapai Besar 60sen ! - Tunsha Ayunie Punya Belog

April 20, 2016

Tapai Besar 60sen !

Tapai

TAPAI BESAR 60SEN | Assalamualaikum wbt. Tapai adalah kegemaran aku... Aku memang suka makan tapai walaupun hakikatnya panas dan aku memang tak boleh makan banyak... Haritu masa Adib kawin blah perempuan, aku makan sampai 5 paket, hambik koooooo !! Nasib baik sikit2 je isi dia...
.
.
Berbalik kepada cerita asal.. Alkisahnya makcik ni berhempas kudrat untuk menyara kehidupannya... Dia bertatih menaiki basikal tua dan berniaga di Simpang Empat, Bukit Merah, jalan antara Rembau, Negeri Sembilan ke Alor Setar, Kedah.

Memetik pengalaman encik Radzi Ghani...

1a

Baru pagi tadi aku berborak dengan tuan suami -- aku cakap dengan dia, warga emas ni... kalau niaga apapun laku kan? Dan tuan suami cakap -- orang tua kalau masak sedap, less aji atau... takde langsung aji dalam masakan... haha !

Sebenarnya, wajah tua makcik ni, buat aku bergenang airmata... Aku teringin kuatkan kudrat macam warga2 emas ni... Mereka tak faham erti penat... Walaupun sakit sana dan sini... Mereka cekal...

944845 1026360027400512 2621197973129364728 n

Kalau aku dekat, nak je aku borong tapai makcik ni... Sesiapa yang berkemampuan... Boleh lah sedekah duit yang lebih2 tu.. keep the change laa kekdahnya.... Sambil membeli, kita beramal jariah, kan??

Aku terpanggil untuk menulis entri tentang makcik ni... entah, suddenly--

Gadis Marhaenis,
-Tunsha-
20April2016

5 comments:

  1. benar tu sha org tua kalau rajin ada saja yg nk dibuatnya. moga makcik ni sentiasa diberi Allah kshtan yg baik utk mencari rezki. nampak sgt keikhlasannya berniaga dgn harga tapai yg murah tapi besar bungkusannya.

    ReplyDelete
  2. hasil tangan warga tua..kompem tak menyesal rasanya

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah mbak saya juga suka tapai mbak :) Mbak tapainya besar2 mbak pasti rasanya mantap tuh mbak ..

    ReplyDelete
  4. Tekak x reti makan tapai, hehe~

    ReplyDelete
  5. Suka tapai pulut tapi jarang-jarang dapat makan ataupun terjumpa tapai pulut kat KL ni. Maybe malas mencari pun ya juga.

    Kuat betul kudrat makcik tua ni. Semoga dimurahkan rezekinya. Memang betul, orang dulu-dulu kalau pandai masak, masak apa pun sedap.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.