RESEPI : Jeruk Paru Gojesss - Monolog Aku Cuma Di Kiri

February 10, 2016

RESEPI : Jeruk Paru Gojesss

2016 02 08 03 04 31 1

RESEPI JERUK PARU | Assalamualaikum. Resepi ni mungkin baru bagi kita... Aku terjumpa dalam satu group pasal jeruk paru ni.. Tapi tidak disertakan resepi... Maka aku pun pepandai sendiri je mereka cipta jeruk paru ni...

Rasanya ada manis2 paru.... dan masam2... makan dengan nasi layan je... Adik aku si Aboy tu kemain suka dengan jeruk paru ni... Dok repeat jadi kudap2... Haha !!

RESEPI JERUK PARU
Bahan-bahan :-
Setengah kilo paru (atau kuantiti ikut suka korang lah)
Garam*
Gula*
Cuka*

*kuantiti agak2 saje ---

Cara-caranya :-
Paru dibasuh dan dihiris nipis... jangan tebal sangat... Lepas tu perap dengan garam.. Aku perap dalam 6 jam gitu... Simpan dalam peti ais...  Lepas 6 jam keluarkan balik... Tos air.. gaul dengan gula dan cuka sampai mesra... Simpan dalam bekas, letak dalam peti ais.. Biar seminggu.... 2-3 hari pun ok gak..

Then nak masak dia.... Perah2 laa sikit paru tu supaya tak berair sangat... Goreng garing sikit... letak bawang, cabai... settle... Makan dengan nasik....

kbai.

3 comments:

  1. ingatkan macam kerabu td...tapi lama betul nak kena simpan tuuu...hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahhhaa... Sha simpan lama sebab buat kat rumah mak nun di Rawang... tapi nak kejap2 pun boleh... 2-3 hari je perap.. sebab cuba cepat meresap...

      Delete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.