RESEPI ASSAM LAKSA BABA NYONYA STYLE - Monolog Aku Cuma Di Kiri

February 10, 2016

RESEPI ASSAM LAKSA BABA NYONYA STYLE

RESEPI ASSAM LAKSA BABA NYONYA STYLE - Sempena Tahun Baru Cina hari Isnin aritu, aku kemainlah rajin buat laksa. Ada dua jenis sebenarnya. Satu laksa penang (mama buat) dan assam laksa (aku buat). Apa yang beza?? Bezanya resepi kami lain2 walaupun menggunakan 2-3 barang yang sama.

Aku lebih suka assam laksa nyonya ni sebab lebih pekat dan berperisa. Masam-masam manis agak terasa. Tekstur laksa penang aku memang kureng sikit tapi takde laaa sampai tak makan langsung. haaa lagi satu aku suka laksa licin... laksa beras aku is no-no-no... tapi kalau lapar... bedal gak ! hahhh !! mengada kan?

Ini resepi yang aku cedok dari Youtube dan Google... tapi aku derhakakan ikut tekak aku sendiri supaya aku makan sedap.... ye arr... penat masak kalau makan tak sedap rasa kecewa dia tahap nak cekik diri sendiri hokeyyy... hiks !

2016 02 08 06 45 49 1

RESEPI ASSAM LAKSA BABA NYONYA
Bahan-bahan :-
(A)
1 ekor ikan sardin basah - (rebus, asingkan isi - tulang jangan buang)
1 tin sardin (aku guna tin besar) - (hancurkan guna garfu, guna sos dia skali)
1 batang cili merah
4-5 sudu besar cili boh
2 biji bawang sederhana besar
3 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
3 biji buah keras
3 inci belacan (atau lebih... atau kurang... terpulang...)
(B)
2 sudu besar petis udang (atau lebih)
1 kiub pati ikan bilis
Gula
Garam
Asam jawa extra Adabi
Serbuk perasa (Pak Aji laa senang citer)

Bahan-bahan sampingan :-
Timun 
Bawang merah
Salad
Nanas
Cili padi
Petis udang

Cara-caranya :-
Isi ikan yang direbus tadi dikisar dengan segala bawang, lengkuas, buah keras, belacan, cili merah dan cili boh..
Tulang ikan pula dikisar dengan sedikit air rebusan ikan dan tapis.. Masukkan kedalam air rebusan ikan tadi bersama dengan bahan2 yang dikisar..
Campak kiub pati ikan bilis.. Biaq pi dia mendidih sorang2 kat situ...
Masukkan pulak ikan sardin tin yang dihancurkan... Biaq pi lagi dia mendidih dan bermesra2 dalam kuah itu..
Seterusnya letaklah segala asam jawa, garam, gula, serbuk perasa, petis udang dan ikutlah secukup rasa... Ada orang suka manis sikit... Ada suka masam sikit... Aku suka masam2 manis... masam ada.. manis ada.. Secukup rasa uolsss...
Bolehlah dihidangkan dengan bahan sampingan... mak aihhhh sedapppp kemainnnnnnn...

Tuan suami aku makan tak pandang aku dah... dia pandang mangkuk laksa dengan penuh laksa dan makan sampai licin... kuah2 habis arrrr dia perabih... hahahaa !! Dia berdarah cina baba nyonya so katanya aku lulus arrr buat laksa tu.... Hatiku cukup gembira....

Sekian, selamat mencuba !

5 comments:

  1. wow..asam laksa tu 1 of my faveret tunsha..yummeehhh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama.... its totally assam laksa... feveretttttt sangatttt

      Delete
  2. Replies
    1. Hakakkkk tengok pun masih terliur.... kuah ada nun jauh di Rawang.... hahahhaa

      Delete
  3. Mak aiihhh...lapo plak...hakak ni mmg peberet mkn nyonya walau keturunan x de kene mengena langsung dgn baba nyonya...baik curry laksa..asam laksa..seri muka...mmg berantu klu yg nyonya stail...btw tks bg resepi...nanti mesti buat

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.