RESEPI GULAI JERING ALA MINANG

RESEPI GULAI JERING ALA MINANG - Aku teringat dulu waktu susah2 dengan tuan suami masa tinggal di Selayang... Kami menumpang kat rumah nenek... tapi sebab rumah nenek ni ada banyak rumah....(camne aku nak kabokan ye?)... kira dalam satu rumah tu ada lagi laa rumah lain yang lengkap dengan 2 bilik, ruang tamu & dapur... actually rumah tu milik arwah pak sedara tuan suami.... so kami tinggal situ.... berbekalkan RM300/sebulan... duit tu laa aku nak guna tambang teksi sampai kekadang tak cukup untuk beli lauk nak masak pun....

Kekadang beli nasi bungkus, share dua... lauk ikan keli balado & gulai jering minang... kalau takde duit sangat... kami kumpul syiling, makan roti canai...  kini aku terbayang2 gulai jering minang tu... sini memang susah nak dapat.... kalau mintak resepi pun belum tentu dapat sebab tuan suami kata orang minang ni kedekut sikit bab resepi2 rahsia ni... (tuan suami pun campuran Minang).

Aku saja nak abadikan resepi yang aku dapat dari Youtube & page lain... aku nak buat sekarang memang takde mood... nanti kot balik Rawang baru aku buat...


RESEPI GULAI JERING ALA MINANG
Bahan-bahan :-
1kg jering (atau ikutlaa banyak mana nak masak) - dibasuh dan direbus hingga empuk..(tuan suami kata depa rebus dengan kulit2 skali) lepas dah empuk, buang kulit, belah dua dan penyetkan sikit guna anak lesung.. ketepikan... air rebusan jangan buang ye....

Bahan (A) - kisar
1-2 labu bawang merah (besar)
3-4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup & halia
cili giling/cili kisar (kuantiti ikut suka)
2 biji buah keras

Bahan (B)
2 helai daun salam & daun limau purut
lengkuas & serai - dititik/tumbuk sikit
asam keping
santan pekat & cair secukupnya
gula, garam dan serbuk perasa

Cara-caranya :-
Tumis Bahan (A) hingga naik bau kemudian masukkan Bahan (B) dan seterusnya air rebusan jering tadi. Biarkan sehingga mendidih sebentar dan masukkan santan cair & pekat. Akhir sekali masukkan jering dan perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa...

Selamat mencuba!
RESEPI GULAI JERING ALA MINANG RESEPI GULAI JERING ALA MINANG Reviewed by Tunsha Ayunie on August 09, 2015 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.