July 02, 2015

Ajar Anak Berpuasa Lebih Dari Solat



Dipetik dari sumber Facebook | Ada satu kes.. Seorang murid tahun satu diserang stroke haba hanya kerana berpuasa dan meminta untuk meminum air pada petang itu, tetapi ibunya tidak mengizinkan dan berkata sedikit lagi masa berbuka.. ibunya menyuruh dia tidur dan akhirnya si anak tidur selama-lamanya..

Setelah dikenalpasti, rupanya anak itu terkena serangan stroke haba kerana cuaca terlalu panas dan haba panas itu telah naik ke kepala menyebabkan badan dehydrated @ air didalam badan semakin kurang..



Sooo kepada parent yang berwajib, jangan terlalu paksa anak tu fully puasa kalau dia mengadu nak minum air... cuaca sekarang sangat tak sesuai bukan macam zaman tok nenek kita dulu... Sekarang ni panasssssssssss sangat ! Dan ingatlah, stroke haba amatlah bahaya bagi kanak2...

Kadangkala aku perasan, parent ni bila bulan puasa, terlalu tekan anak-anak berpuasa sedangkan solat itu sangatlah penting... tapi tak ramai yang paksa anak untuk solat, kan? Tetiba teringat mama, aku yang dah kawin ni pun dia tak habis berleter pasal solat... haha !

Semoga bermanfaat ya :)

7 comments:

  1. betul tu tekankan anak-anak untuk bersolat dari memaksa mereka berpuasa sehingga berlakunya kejadian sebegini....

    ReplyDelete
  2. Serius ke cerita ni. Kesian pulak dekat budak tu. Peringatan untuk aku bila dah start suruh anak puasa. >.<

    Anyway, jangan lupa join giveaway http://www.fadzirazak.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html. 12 pemenang dicari!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wallahualam tapi tak mustahil bam paji.... sekarang musim yang sangat panas...

      Delete
  3. True...sangat baha dengan cuaca sekarang tau.. bukan boleh di main2... kecian anak2 kan..biarkan mereka belajar perlahan2... janji 7y dorng dah kita paksa solat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak.... biar mereka bertatih solat dulu... puasa ni tak perlu dipaksa... Nabi pun tekankan pasal solat tu...

      Delete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.