Budak Pengemis - Kejap Ada Tangan, Kejap Tak Ada Tangan...

Source by Google - Gambar Hiasan.

Ahad - 14 Jun 2015 ,

Aku pergi pasar malam dengan tuan suami... hajat nak makan nasi kerabu tanpa kerabu akhirnya terlangsai selama 2 kali... berlaukkan daging salai, ikan goreng dan bergedil.. kalau kat Rawang dapatlah keropok seketul dua... sini tak ada...

psttt... ceritanya bukan pasal nasi kerabu...

... aku berjalan lagi dengan tuan suami lepas beli nasi kerabu tu.. MamaNora pesan rebung... so aku nampaklah pucuk rebung kat sorang pakcik ni... pakcik thailand rasanya... aku ajak jelaa tuan suami pi beli... selalu kami beli rebung jeruk je kat makcik jiran tu... tapi yang pucuk rebung ni lagi lembut...


Source by Google
(Pucuk Rebung)

Tengah tuan suami pilih2 pucuk rebung tu (since aku bukan pandai nak pilih2 rebung ni...haha!), datang seorang budak kecik pakai baju melayu biru pekat dan bersongkok, tangan sebelah takde.. pegang cawan plastik, mintak sedekah...

Tapi tuan suami tak layan... dalam hati aku kesian pada mulanya... tapi Allah tu nak tunjuk jugaklah... lepas kami beli rebung tu... kami nampak budak tadi kat kedai jual makanan... cawan plastik tadi dah takde dengan dia... dia pegang sekeping duit tak silap aku sekeping RM5... yang paling best... tangan dia lagi sebelah tu muncul balik ! sungguh magik !

Hurm... aku tak tahu nak salahkan budak tu atau siapa... aku tak tahu dia ada mak ayah atau tidak... sindiket pun macam tak je... wallahualam bisawab... pelbagai kerenah manusia demi mendapatkan perkara bernama duit... alahai...
Budak Pengemis - Kejap Ada Tangan, Kejap Tak Ada Tangan... Budak Pengemis - Kejap Ada Tangan, Kejap Tak Ada Tangan... Reviewed by Tunsha Ayunie on June 15, 2015 Rating: 5

7 comments

  1. ramai yang pandai ambik kesempatan sekarang..

    ReplyDelete
  2. adeh..pengimis zaman ni rasa macam kaya raya dah..

    ReplyDelete
  3. selalu sangat nampak...kadang mmg ada la ragu kat hati nak bg bila dgr berita pengemis raih RM6000 sebulan...

    tapi part nak bersedekah...kalau berkemampuan, tutup mata and bagi..hihihi

    ReplyDelete
  4. "Hurm... aku tak tahu nak salahkan budak tu atau siapa..."

    kalau kita pun cam kak sha jugak...kita nak salahkan budak tuh, boleh jadi, dia memang xde duit nak makan kan... maybe femli org susah ke apa kan... kalau sindiket, wallahualam... hehehehe

    ReplyDelete
  5. Memang x tahu nak salahkan sape kalau camni. Sedekah je la dgn ikhlas, insyaallah dpt pahala. Kalau budak tu bohong atau ni kerja sindiket, tu antara dia dgn tuhan. Yg penting bila rasa nak buat baik, buat je...

    ReplyDelete
  6. Memcam orang sekarang..

    Nak bagi pun serba salah..

    Bukan kedekut, cuma kadang terfikir ada lagi yang memerlukan daripada orang yang ada kederat...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.