RESEPI : Acar Ikan Kurau Masin

Ampa pernah makan acar ni tak?? hakakkk teringat waktu hakakkk makan masa tu kecik lagi.. lepas tu terus jatuh cinta... tapi pastuh lama dah tak makan sampailah tergedik2 dengan mama tersayang.. merengek nak acar ikan masin..

Balik Rawang aritu mama buatkan... Ya Allah... terasa kepuasan... makan gitu je dengan nasikk uolsss... takde lauk lain..

Lepas tu apa jadi??
Hakakkk pening kepala bagai nak gila arr... hakakk kan ada darah tinggi tahap kronik gak... hewhew.. gatal sangat cari sakit...

Tapi takpe, ada ubat !
Meh nak share resepi... yang teringin boleh laa terai..


10985919 10202863070098073 3021179900803829953 n


Resepi Acar Ikan Kurau Masin

Bahan :
Ikan kurau masin - Rendam kejap, potong dadu & goreng 1/2 masak.

Bahan tumbuk kasar :
Bawang merah/bawang kecil
Bawang putih
Halia
Kunyit hidup
Jintan manis
Ketumbar
Cili kering
Daun kari
Cili padi - ketuk
cuka,gula

Caranya :
Panaskan minyak, masukkan daun kari, diikuti bahan2 tumbuk. Masak hingga garing dan wangi, selepas itu masukkan cuka, guka dan ikan masin.. Bila masak sepenuhnya masukkan cili api dan gaul, tutup api.

RESEPI : Acar Ikan Kurau Masin RESEPI : Acar Ikan Kurau Masin Reviewed by Tunsha Ayunie on May 21, 2015 Rating: 5

7 comments

  1. wahhh boleh cuba ni belum pernah cuba lagi ni... macam menarik jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubalah kak farah... taknak masin rendam lama sikit... hiks

      Delete
  2. first time dengar.. menarik je bunyinya..

    ReplyDelete
  3. Mana nak cari Ikan kurau masin..tak pernah dengar pun, hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat pasar belambak cayang oii.. hahahaha

      Delete
  4. first time dengar... sedap eh..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.