Bahayanya Kemurungan...

Kemurungan adalah faktor yang menjadi penyumbang kepada masalah gangguan mental dan emosi. Kemurungan ni berpunca daripada tekanan atau bebanan kerja.


Menurut Pensyarah dan Pakar Psikiatri Pusat Perubahan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Madya Dr. Marhani Midin, dalam satu kajian menunjukkan bahawa mereka yang berumur antara 16 hingga 24 tahun lebih cenderung untuk bunuh diri atas pelbagai sebab akibat kemurungan.

Antara tanda atau ciri-ciri kemurungan :

- Cara berpakaian
- Raut wajah tidak ceria
- Cepat putus asa
- Suka bersendirian
- Bercakap hanya dengan satu nada

Mereka yang mengalami kemurungan akan sentiasa negatif terhadap diri sendiri dan sekeliling.

Untuk mengelakkan terjadinya kemurungan, sentiasalah mencari masa lakukan aktiviti yang menggembirakan hati korang seperti menonton wayang, karaoke dan sebagainya.

-
-
-

Maybe this will make ur days guy... Agak-agak macam mana bunyi & maksud nama artis ni kalau nama mereka yang dah elok-elok, kita tukarkan dengan huruf "O" ?

Bahayanya Kemurungan... Bahayanya Kemurungan... Reviewed by Tunsha Ayunie on May 29, 2015 Rating: 5

4 comments

  1. Aku satu family yang perempuan semua ade depression. Even 2 orang kakak aku kene ambik ubat anti depression. Yang sorang dah ok. Yang sorang mood swing kejap ok kejap tak ok. Yang sorang lagi sampai tak bertegur dengan family. Aku lucky enough dah kawen. suami je yang tau aku ade depression. tiap kali kakak2 aku tanya aku ok ke tak, aku selalu ckp ok, tak nak dieorang risau. kesian laki aku asyik kene layan aku tiap kali aku depress.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun ada depression tapi still under control... aku kena dari kecik so aku jadi saiko sikit... aku sedar tapi aku ikutkan je perasaan aku tu... mak aku tak tahu... so aku memang tak on ubat.... cuma sekarang ni suami jugak laa kena melayan... kejap aku marah, kejap aku nangis..... nasib baik laa dia ni jenis tahan je.... susah gak kan bila diri sendiri depress.....

      Delete
  2. raut wajah tidak ceria itu yang saya pernah alami ketika mempunyai masalah sama seseorang ternyata itu termasuk brbahaya nya kemurungan ya mba :( tapi sekarang saya sudah kembali ceria karena seseorang itulah yang membuat aku menjadi ceria :)

    ReplyDelete
  3. rasanya semua org ada tahap kemurungan masing2.. kita lah kena pandai balance..
    kalau dilayan mmg le kelaut.. basic pegangan agama kena kuat juga.. ingat Allah tu ada..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.