Pembedahan Ghaib/Batin, Adakah Harus? - Monolog Aku Cuma Di Kiri

April 26, 2015

Pembedahan Ghaib/Batin, Adakah Harus?

BEDAH GHAIB, bila dengar ghaib pun dah tahu benda jenis tak nampak... siapa pernah gunakan rawatan ala ghaib ni?? hurm.. hakakk dari kecik kot rasanya dah macam2 bomoh, ustaz yang hakakk jumpa.. dari moden sampai ke tradisional... well.. orang kata, ikhtiar kan...

Last hakakk pergi area Selayang... muda sangat yang merawat hakakk tu... pun guna kaedah bedah batin/ghaib.. haremmmm hakakkk tak rasa apa2... punya lama tunggu, lepas tu dia buat ala kadar, bagi minum, dan SIAP !! sampai hakakk dah cakap dengan mama, hakakk dah takmau laa berubat cenggini lagi....

10635967 10206120462626788 1989153072547465586 n
Pakteh dari Dengkil sedang merawat pesakit dengan cara bedah ghaib.

Jadi? Apa hukumnya pembedahan batin/ghaib ni?
Ada yang kata diharuskan, ada juga yang kata haram.. sebab apa haram? sebab ianya suatu perubatan menggunakan jin/syaitan sebagai khadam/perantaraan. 

Walau macamanapun ianya tidak mempunyai sebarang sandaran hukum.. sedangkan Allah SWT memberikan sebaik2 "ubat" untuk hamba-NYA iaitu Al-Quran..


Firman Allah SWT dalam surah Al-Isra, ayat 82,
...."....Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya.."..
Jadi, tepuk dada tanya hati... tanya iman... wajar ke membuat perubatan seperti ini?? ikhtiar tak salah tapi biar pada medium yang sebenarnya...

Wallahualam bisawab...
Yang baik semuanya dari ALLAH SWT.

2 comments:

  1. Btol tue..saya pun biasa dengar.rasa nya klau yang dekat dengkil saya pernah pergi..

    dlu kakak saya dirawat disitu..tapi rasanya xberkesan..bila bawak jumpa ustaz untuk pulihkan semangat ..baru ok..alhamdulillah

    jemput ke blog ye

    ReplyDelete
  2. kita cuma ikhtiar
    seboleh-bolehnya kita cari yang betul-betul ikut cara islam

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.