January 28, 2015

RESEPI : Kurma Telur Dan Kobis Ala Gojesss

Sekarang ni Tokis kalau boleh hari-hari dia nak wa masak... So kalau larat ikut je laa perut hasben kan.. Dia tak kisah, masak apa pun dia makan.. Lately pun lepas balik hospital, kalau larat wa memang masak...

Semalam balik dari dialisis, wa masak kurma telur je.. Kurma ni satu family in law suka makan.. Kadang tu masak untuk Tokis je tapi sebab kita ni duduk menumpang, buat lah lebih.. insyaAllah kalau masak kurma, mesti licin.




Bahan-bahannya :
Beberapa biji telur rebus
Beberapa helai kobis
Cili padi
Kayu manis sikit
Bunga lawang sikit
2-3 Sudu besar rempah kurma
1 kotak santan
Garam
Gula
Asam keping *optional
Secukup Rasa Maggi *optional
(Bahan Hiris) :
Bawang merah
Bawang putih
Halia

Cara-cara :
Tumis la semua bawang yang dihiris, kayu manis & bunga lawang sampai garing sikit, masuk rempah kurma.. Bagi garing lepastu masuk air.. Agak2 la kan... Lepas tu masuk santan, perasakan dengan garam, gula & apa2 je la nak letak. 

Last baru masuk telur rebus & kobis, Nak masukkan cili api boleh gak, bawang potong2 besar  boleh gak... lobak merah ke... sukahati la kan... Wa memang suka letak kobis dalam kurma.. Tunggu kobis layu, ok boleh tutup api.. Makan la pastu...

Semoga berjaya !

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.