BILA ROTAN ANAK MENJADI SATU KESALAHAN JENAYAH - DARI JARI NOVELLA

January 25, 2015

BILA ROTAN ANAK MENJADI SATU KESALAHAN JENAYAH

BILA ROTAN ANAK MENJADI SATU KESALAHAN JENAYAH - Assalamualaikum wbt. Ini nak kata bodoh kepe tak tahu la kan. Maaf ye terkasar.. Ye, memang aku tak ada anak lagi, tapi pernahlah merasa diri sebagai seorang anak.


Teringat cerita Anakku Sazali... Bagaimana kurang ajarnya Sazali pada ayahnya yang tidak penah sedikitpun memukul, menjentik, apatah lagi merotan... Tengok laa Sazali jadi apa?

Zaman sekarang memang tak ramai kot mak bapak yang rotan anak²... Tu sebab anak² jadi hancur berderai je... Tengoklah dekat FB, banyak page² yang selongkar kegiatan budak² muda yang ntah hape² ! Semuanya sebab apa? Tak pernah kena rotan..

Aku pernah dirotan menggunakan buluh oleh arwah opah. Peha ni macam lali je masa tu... dengan tali pinggang , dengan hanger pun pernah... Jadilah jugak aku manusia walaupun tak laa baik sangat... hiks !

Dan , sebab tu jugak aku susah nak kurang ajar depan mama & abah.

Mungkin Menteri kita ni rasa bila rotan anak tu ibarat mendera... So janganlah hairan kalau generasi akan datang semakin poyo, bongok, dan kurang ajar sangat dengan semua orang...


Diceritakan oleh Muawiyah bin Salih, ada lelaki datang menemui Rasulullah Nabi Muhammad SAW lalu berkata : 

"Wahai Rasulullah, ahli keluargaku tidak taat kepadaku. Apakah yang patut aku gunakan untuk menghukum mereka?".

Lalu Rasulullah berkata : "Maafkanlah saja".

Kemudian Rasulullah SAW menyebut hal yang sama pada kali kedua bahkan juga pada kali ketiganya. Seterusnya Rasulullah mengatakan :

"Jika kamu perlu menghukum, hukumlah mengikuti kadar kesalahan yang dilakukannya dan jauhilah dari memukul pada bagian muka,".

(Hadis riwayat at-Tabrani)


Semoga bermanfaat.
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.