REVIEW FILEM - Bicentennial Man (1999)

Cerita yang dah lama tapi saja je nak kongsi sebab wa baru je layan citer ni tadi... best gak... berairmata gak... lelagi tengok time hujan ni, cam syahdu semacam je...


PENGENALAN
Bicentennial Man (1999) adalah filem keluarga bergenre sains fiksyen yang dilakonkan oleh Robin Williams. Berdasarkan novel The Positronic Man, yang ditulis oleh Isaac Asimov dan Robert Silverberg, ianya berdasarkan novel asal Asimov berjudul The Man Bicentennial, yang membawa plot tentang isu manusia, perhambaan, prasangka, kematangan, kebebasan intelektual, kesesuaian, seks, cinta dan kematian.

PLOT
Pada tahun 2005, NDR siri android "Andrew" menyertai keluarga Martin untuk melakukan kerja rumah seperti pembersihan dan penyelenggaraan tugas. Keluarga Martin memberi reaksi untuk menerima dan rasa ingin tahu.

Andrew tidak sengaja merosakkan patung milik "Cik Muda Amanda", dan dia mengukir kayu sebagai pengganti patung tersebut. Keluarga Martin terperanjat dengan kreativiti Andrew dan tuannya, Richard Martin membawa Andrew kepada Northam Robotik untuk bertanyakan jika semua robot sepertinya.

Ketua Pegawai Eksekutif syarikat melihat perkembangan Andrew sebagai satu masalah besar dan ingin melupuskan Andrew, namun Martin tidak setuju dan membawa Andrew pulang dan mengajar Andrew untuk mengambil alih tugasnya.

Andrew with Amanda

Setelah sekian lama bertugas, Andrew meminta kebebasan dari tuannya memandangkan dia tidak lagi menerima arahan untuk dijalankan. Dia membina rumah sendiri di tepi pantai dan tinggal sendirian. Andrew melihat tuannya untuk kali terakhir pada tahun 2053. Martin sempat meminta maaf kepada Andrew.

Andrew berusaha mencari robot siri NDR yang lain untuk mengetahu adakah mereka juga mengalami perkembangan. Setelah satu dekad dalam perjalanan yang sia2, Andrew bertemu Galatea, sebuah robot yang memiliki sifat feminin, yang dimiliki oleh Rupert Burn.

Andrew with Portia

Rupert mampu untuk membuat wajah manusia pada robot, Andrew pula sanggup membiayai penyelidikan kerja tangan Rupert.

Selepas itu, dia bertemu dengan Portia, cucu kepada "Cik Puan Amanda".. disinilah timbulnya bibit-bibit cinta antara Andrew & Portia. Dapatkah kehidupan sebuah robot dan seorang manusia bersatu??


Rest in Peace,
Robin William, 1951 - 2014
REVIEW FILEM - Bicentennial Man (1999) REVIEW FILEM - Bicentennial Man (1999) Reviewed by Tunsha Ayunie on November 07, 2014 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.