Benguk @ Beguk (Mumps) - Tunsha Ayunie Punya Belog

March 15, 2017

Benguk @ Beguk (Mumps)

Pagi semalam dapat Whatsapp dari aboy... actually wa dah baca aboy borak dengan mama kat group "Happy Family"...


Aboy ni kalau wa dah tahu perkara tu pun, dia tetap nak bagitau wa... apa2 je lahh... semua nak bagitau walaupun wa dah tau... maklumlah... akak kesayangan... ehh dah aboy ni bagitau kakwe dia macam kakwe dia tak pernah kena benguk plak... padahal dah banyak kali kena.... mihmih




Benguk atau Mumps ni berpunca dari jangkitan virus yang merebak melalui cairan pernafasan ( cth : ketika bersin ) atau melalui benda-benda yang dicemari air liur pesakit.

Penyakit ini biasanya terjadi pada kanak-kanak yang berumur 2 hingga 12 tahun yang masih belum mendapatkan vaksin, akan tetapi, penyakit ini dapat juga menjangkiti orang yang dewasa. Masa inkubasi penyakit ini adalah antara 12 hingga 24 hari.

Antara simptom penyakit ini :-
  • Kesakitan pada wajah
  • Demam
  • Pening kepala
  • Sakit tekak
  • Bengkak pada kelenjar parotid (kelenjar air liur yang paling besar terletak antara telinga dan rahang)
  • Bengkak pada bahagian rahang (jaw area)
  • Simptom tambahan pada lelaki seperti sakit dan bengkak pada testis.

Tiada rawatan spesifik untuk penyakit ini. Untuk mengurangkan rasa sakit pada kawasan leher boleh menggunakan ice pack/heat pack. Penggunaan acetaminophen (painkiller) juga dapat membantu mengurangkan kesakitan.

Selain itu minum air suam yang banyak dan makan makanan yang lembut untuk mengurangkan sakit.

Cara tradisional :- Lumur nila di kawasan benguk :)

1 comment:

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.