Kisah Si Batu Lesung..

Teringat nak buat entri ni bila nampak gambar batu lesung yang pecah dalam satu page FB.. tak ingat page apa.. gambar ni palitkan nostalgia wa masa kecik, dan baru pandai belajar masak... ehem... pandai2 pun ada jugak bodonya... mihmihmih





Kisah terjadi pada tahun 2001 camtu... wa zaman tu memang suka tengok citer masak2... yang masak guna periuk tanah bagai... masa tu umur 11 tahun, mana pandai tengok cerita kartun... yang wa layan drama, telenovela atau chefwan masak... zaman tu asyik muka chefwan aje...

.. Dipendekkan cerita, wa pun cam teringin laa nak buat pembaharuan... pandai sangat nak masak kari dalam lesung batu... so, amik lah lesung pusaka arwah opah tu... letak atas dapur... panaskan... ok dah panas, masuk minyak, tumis bawang putih semua... sekali..... prakkkkkKkkkk... retak... muka time tu confident lagi, alaa.. retak je... then baru nak angkat, terbelah dua.... maka menangislah puan gojes di dapur sendirian takut kena hayun dengan buluh garu belakang arwah opah....

Tapi arwah opah rileksss... dia bilang kat wa...

... " hang pandai sangat, biaq pi laa.. dah ajal lesung tu..."..

Maka senyum kegirangan lah itu waktu... hahahaha... budak2 berumur 11 tahun sekarang sibuk dengan gadget bagai... wa pada umur 11 tahun, dah belek resepi, selalu masak bagi cikgu sekolah rasa walaupun resepi tu pelik... hihi...
Kisah Si Batu Lesung.. Kisah Si Batu Lesung.. Reviewed by Tunsha Ayunie on September 29, 2014 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.