Untitled #10

3:18am.

Wa masih tunggu Mama Nora balik.. sebab nak tanya nasi dalam periuk tu bila dia masak...?? yela, nasi tu banyak... tapi nak buat nasi goreng karang... takut nasi tu dah basi.. wa tengok macam ok but then, tuan suami tidak begitu confident..

Hurm.. Mama Nora kerja kat downtown Cheras... memang selalu pukul 2 lebih sampai rumah, kekadang lewat sampai 4-5 pagi...

sambung cerita...

So, nasi tu hendak dibuang... nampak banyak... karang sesuka hati buang.. kena marah pulak.. yela, kita hidup menumpang.. kena ikut law tuan rumah laa... mana boleh suka hati.. kan...?? hurm... rezeki untuk bekerja masih tak nampak hasil.. bukan tak berusaha... tuan suami yang susah nak jalan pun berpeluh2 jalan demi mencari kerja... kami nak juga hidup stabil... rumah sendiri... kereta sendiri... tapi... rezeki tu masih tak singgah... takpe, kami masih sabar...

Stress
Jujur jugak kekadang wa stress sebab tuan suami masih tak dapat kerja... ramai janji nak call balik... shortlist whatsoever lah tapi, hanya harapan... entah... kekadang rasa dunia kejam.. but then, sabar lagi..

Niat hati nak buat bisnes je..  tapi wa bukan otak bisnes.. tuan suami memang lah otak bisnes, cina maa.. tapi... haih... bukan senang... bukan mudah... perlu ada strategi... dan lelain kot..??

Typeless
Wa bukan apa, nak masak untuk tuan suami... hurm, actually badan dah lemau gila... habis hemodialisis tadi, tak tido atau rest... routine kot? wa mesti hadap lappy.. usha FB & Blog... then buat tak nampak orang lain... kekadang tuan suami terasa dengan wa... haih... lappy ni kadang virus & penyakit jugak.. buat wa leka... lupa dah tanggungjawab seorang isteri.... (mengeluh lagi)

Rimas
Bila terfikir sesorang... wa teringat wa punya Bonda di Rawang sana... opss.. wa panggil Mama jugak... hurm.. waktu single dulu, Mama selalu suruh wa pakai tudung...  waktu sebelum period, then lepas period Mama kata wa janji akan pakai tudung... so akur..

Wa rasa terikat, since wa sakit pergerakan terbatas.. yela.. parent wa memang jenis overprotected sikit.. sebab..?? mak bapak mana tak sayang anak..?? pegang dengan konsep tu.. wa sekali lagi akur..

Wa tak boleh jadi diri sendiri.. nak keluar je kena pakai tudung... kalau wa pakai legging & t-shirt pun takpe asalkan BERTUDUNG... Abah pernah tegur.. "hang nak abah jadi dayus ka...??".. hurm... dari awal wa start pakai tudung, tiada langsung nawaitu lillahitaala.. sungguh ! tak pernah ada... wa hanya pakai sebab, orang-orang yang wa sayang...

.. plus, dah kahwin ni.. Mama still bising tentang aurat... wa dah macam... hurm... "aku dah ada seorang suami, biarlah aku membentuk diri aku sendiri..." tapi how to explain...?? nobody care or understand pun... except tuan suami... dia cakap... "sayang, pls... kalau nak tutup aurat, bukan kerana abang, tapi kerana ALLAH" ... ya, ketetapan hati tu agak penting jugak... kita kena ikhlas buat sesuatu... kalau tak ikhlas, wa jadi macam dulu & sekarang,

MEMBERONTAK !

Pencarian
Kalaulah wa boleh bahas dengan semua orang... wa masih mencari... diri sendiri pun wa tak kenal, macam mana wa nak kenal siapa Sang Pencipta...?? roh yang membawa jasad ni, tidak kenal jasad sendiri... haih... betul-betul dah tenat... tapi masih belum terlambat kan...?? nawaitu.. segalanya dari hati.. wa memang mencari... bukan boleh didesak atau dipaksa... keimanan itu agak sukar diukir... lagikan untuk melihat, payah !

"Kau tak tutup aurat, kau buat baik macamana pun,tak akan masuk SYURGA!"

Wa gelak sinis... biarlah.. mulut manusia boleh berkata... hukuman bermaharajalela... wa hidup diatas bumi Sang Siapa..?? biarlah tapak dibumi yang dipijak ini... perjalanan yang ditakdirkan Allah taala kepada sang empunya diri yang menaip...

Hahhhh !! dah bersastera entri ni... bukan kenapa dan mengapa, cuma terdetik teringin bermonolog diatas kanvas entri...

-: Siapapun mama atau abah atau suami atau adik-beradik, mereka tetap keluarga yang sentiasa bersama wa dikala wa memerlukan... mungkin nampak wa tegang dengan pendirian mama, tapi takpe.. wa tau.. dia nak bersama anak-anaknya di akhirat kelak...

InsyaALLAH bonda tercinta... izinkan anakda 'mencari' siapakah diri anakda...

Untitled #10 Untitled #10 Reviewed by Tunsha Ayunie on June 29, 2014 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.