June 25, 2014

Fenomena El-Nino 2014

Assalamualaikum wbt,

Sekarang musim terlalu panas sehingga tak nampak tanda-tanda nak hujan pun... mendung kejap lepastu panas balik... panas bukan panas biasa... penas berpenyakit.. terik & pedih... minum air berapa gelen pun tak rasa puas kan...

Hahaha ! untung tau boleh minum air... wa tak boleh minum banyak... 1 hari = 500ml je... badan pulak rasa kering & dehydrated sangat.. agak2 mampu ke bertahan 500ml ke...?? haishhh dugaan...(tapi langgar pantang gak) .. kehkehkeh..


Pernah dengar atau tahu tentang sejarah El-Nino..?? wa dapat tahu dari blog kak Raudzah - +RDZ Z  ..

El-Nino ini sangat membimbangkan pada tahun 1998 dan dianggap serius.. Catuan air dilakukan dan tanah kering kontang..  juga mengakibatkan kerosakan pada tanaman padi..

Dijangkakan fenomena El-Nino ini akan melanda seluruh Asia Tenggara tidak lama lagi... mungkin juga ianya sedang melanda sekarang... dijangkakan juga fenomena ini akan berlarutan selama 6 bulan... aduhai...


Antara yang perlu dilakukan pada musim jerebu ni...
- Minum air kosong bebanyak
- Elakkan merokok keterlaluan
- Pakai mask bila keluar rumah

Ini antaranya lah... wa dah kena semput sebab jerebu agak melampau di kawasan Ampang ni... hurm..

Pstttttt mungkin kena catuan air jugak laaa tak lama lagi... sungai pun dah start kering balik... 
azabbbb.....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.