May 14, 2014

Nama anak, bukan masalah :)

Assalamualaikum wbt.

Jari ringan nak tulis entry harini...
selalu sangat malas hokeyyy... don't know why !

ohh... mungkin since guna Google+ ni ramai followers & komen, barulah rasa bersemangat... mean, ada jugak yang prihatin terhadap posting blogger tiada tauliah macam wa... miahahaha...!! kejahatan bergelak semakin menjadi... lol !

hurm.. teringat kisah dedulu... tentang pemilihan nama anak...
baby dulu kan, suka nangis... letak nama best sikit je terus diam...

contoh..??

AHMAD PINTU (Si Albab) !

Sebenarnya bukan tentang si Albab yang wa ingin kongsi,
tapi pendapat tentang ............

Nama BAIK, anak akan JADI BAIK .


Banyak sangat wa jumpa budak² yang awali namanya, sangat indah.. Nur, Muhammad ;
tapi perangai........... nauzubillah..! kalah hakakkkk yang saitoooon ni...

Bagi pendapat wa, nama anak ini tidak memainkan peranan penting sangat pun... cara didikan & asuhan itu yang penting.. Kalau anak nama secantik Muhammad pun kaki togak botol, main perempuan segala bagai... acaner...?? kalau nama Nur pun tapi meronggeng tak hingat... nak cakap camne...??

Isu ni jugak tidak berapa penting... wa terlintas nak bikin entry yang sebegini pun sebab wa ada baca komen² di FB... tentang ISLAM tapi NAMA tidak mencerminkan Islam..

dulu isu Yasmin Hani yang namakan anak dia dengan nama Noah... isu ini menjadi propaganda berlebihan oleh umat² manusia bernama Melayu... sebab Noah ada di-dalam Bible... bukan nama Islam, tapi nama Kristian, kata mereka.

Anak ni... tidak kisah apapun nama mereka, asuhan sempurna yang penuh dedikasi dan kasih sayang tanpa overprotected adalah yang terbaik... wa takde anak.. tapi wa nampak kaklong ajar anak² secara dedikasi.. suntikkan agama sikit demi sedikit.. alhamdulillah, anak² buah wa jadi orang... 

Hidup biar jadi ORANG, bukan orang-orang..


Biar jadi manusia.. bukan manusia-sia (",)

.end.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.