July 17, 2012

Hidup ini Hijrah~

Assalamualaikum wbt... Mak Jendol disini.... Ngahahahhaa....!!

.. Wa keseorangan ketika ini... (Walaupun ada je keluarga yang tengah tidoq dibuai mimpi2 indah dan seram...) Tiba-tiba rasa nak menaip di waktu malam begini... err malam ke?? Dah subuh sipi dah rasanya.... Jam menunjukkan pukoi 3.07am ketika wa sedang menaip ni...


Wa tak boleh nak tido... Mungkin sebab banyak tido disiang hari smalam... Maka tak lena nak tido malam2 tadi... Sibuk pulak dengan main game tanam2 bunga... Kemaruk sungguh... Semua abang Kamil punya pasal..... (Tersedak dia... ampunnnn....)


.. Macam berminat nak menaip pasal penghijrahan hidup ini... Untuk apa kita hidup...?? Adakah hanya untuk melihat dunia yang carca marba begini...?? Senyum sendiri tanpa erti...?? Perlu ke..??


HIJRAH..
Apa yang dimaksudkan dengan hijrah... Kalau selak kamus dah tentu korang jumpa jawapan... PINDAH... Ye pindah... Hijrah ke suatu tempat ke suatu tempat.. Itu definisi-nya... Tapi hijrah jugak boleh diklasifikasikan dalam pelbagai cabang...


.. Hidup ni tidak semudah yang disangka... Ia rumit sebenarnya... Tidak dapat disangkal... Cuma kadang2 we take & let it just as SIMPLE and easy thing's... Kita tak pernah mencongak kehidupan sendiri... Kita biarkan ia berlalu tanpa erti... Kita bercinta dan bercerita.. Tapi kita tidak jumpa noktah dalam ceritera itu... Kan..?? (Correct me if I'm wrong) ..


Kadangkala kita leka.. Lupa yang hidup ini sebenarnya terlalu singkat... Kita lupa suatu masa kita akan bertemu dengan tanah kembali... Maksud wa tentang hijrah dalam hidup ini.. Adalah niat seorang hamba Allah untuk berubah menjadi baik dan semakin baik... Mampukah kita..?? Atau takut tohmahan pandangan insan2 diluar sebab kita pernah jadi seburuk2 insan sebelumnya..?? Tepuk dada tanya limpa...




.. Kadangkala juga kita lupa untuk bersyukur pada setiap nikmat yang ALLAH pinjamkan... Bila DIA dah ambil kembali... Baru jiwa rasa ingin merintih.. Tidak ke..??


:: NotaJiwa ::
Belajar menjadi sempurna dan menyempurnakan...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.