11 Ramadhan 1433 - Rindu Kemeriahan Ramadhan Sewaktu Kecil

Assalamualaikum wbt and morning...

Alhamdulillah... 11 Ramadhan... Semoga wa lalui ramadhan ini dengan penuh kesabaran dan tidak marah2... Dah lama tak menaip nih... Bukak2 je dah bertambah follower... Memang tak ramai pun sebenarnya... (Batak follower sungguh...) Tapi itulah... Satu keyakinan datang pada diri bila follower bertambah... Mean ada supporter... Bergoncang dada la nak menaip kannn...??


.. Macam mana dengan kehidupan Ramadhan korang.. Best..?? Wa biasa2 je... Alhamdulillah... Walaupun sebenarnya kesihatan badan tidak berapa mengizinkan untuk berpuasa... Wa tetap lawan untuk menjadi orang yang normal... erm... Sampai bila nak manjakan diri nih...?? Kalau dimanjakan sampai bila2 arr wa lemah aje...


Heeee.... Teringat Ramadhan zaman kanak2 dulu... Best... Warna warni... Masuk bulan puasa je abah belikan kami adik beradik BUNGA API... Mercun Pop2... Memang bakar duit... macam beli rokok jugak laa... Beli2 ... Bakar dan lesap... Tapi sebab benda tu hanya meriah dimainkan waktu bulan2 yang mulia nih... Abah tak kisah... Demi senyuman anak2 diturutkan jugak laa kehendak anak2 dia kan... Zaman kanak2 dulu jugak... Selalu berkumpul dengan sedara2... Lawan dengan jiran lorong sebelah... Bunyi mercun siapa paling kuat.... SEKARANG...?? aduhhh....

We called this MERCUN ROKET... Hehe...


.. Pastu kalau masuk bulan ramadhan... Haruslah kita bertukar2  JUADAH... Hari nih mama masak itu... Bertukar dengan jiran makanan yang ini... Sebelum magrib mesti dah buat ala2 SISTEM BATER... Tapi nowday memang dah takde... (Mungkin ada lagi yang buat macam tu..) Tapi tahun nih memang wa takde... Macam pelik.. Jiran yang sombong... Atau kami-kah...?? *berfikir*


KAD RAYA...!! Wa percaya sekarang nih... Dah tidak macam dulu2... Kalau dulu2 kita sibuk pergi kedai cari kad raya siap sengih2 bila pen mula menari atas kad raya tu... Maklumlah kita nak post kad raya tu kat kawan2 pakwe2 skandel2 kan...?? Ada tu siap tempek2 bedak @ perfume lagik... Sekarang zaman makin ADVANCE... Kalau tak guna SMS... Edit2 la gambar kat Facebook... Lepas tu TAG kat kekawan... ermm seriously... Wa tidak merasa kemeriahan untuk itu.... Terlalu moden pun tak best jugak... Terus kita lupa yang lama... Generasi akan datang comfirm tak tahu pun apa itu KAD RAYA...!!


Yang masih orang tidak tinggal... Solat sunat tarawikh & buat biskut raya je kot...?? Kan..?? Hehe...


.. Tapi erti Ramadhan sebenar adalah "roh Ramadhan" itu sendiri... Macam mana tanggapan kita terhadap Ramadhan..?? Adakah festival saja...?? Dewasa kini lebih menyedarkan wa... Bulan ini adalah rahmat Allah... Bulan ini adalah bulan untuk kita teruskan beribadah kejalan Allah... Berfikir tentang kesusahan insan2 diluar... Bulan yang mendekatkan wa kepada DIA... Alhamdulillah sedikit sebanyak wa dapat mengorak langkah kejalan yang wa cari selama ini...


Semoga Ramadhan ini memberi 1001 rahmat kepada kita semua... Mulakan hari kita dengan senyuman paling ikhlas dan menawan... Ceyy ceyy ceyyy...!!


:: NotaJiwa ::
Aku menyempurnakan hari ini untuk aku berdiri pada hari esok...

11 Ramadhan 1433 - Rindu Kemeriahan Ramadhan Sewaktu Kecil 11 Ramadhan 1433 - Rindu Kemeriahan Ramadhan Sewaktu Kecil Reviewed by Tunsha Ayunie on July 31, 2012 Rating: 5

No comments

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.