STROKE?? Jalani hidup dengan SIHAT!

First of all.. Assalamualaikum wbt and.. HELLO!!

Semalam (Jumaat) 28Oktober2011.. Adalah hari STROKE sedunia.. Wa tahu ramai tak ambil peduli pun waima nak kisah pasal benda2 macam ni.. But sebagai manusia yang juga berpenyakit.. I needed to cares.. How its work.. Macam mana stroke berlaku..


Thanks to WIKIPEDIA yang banyak memberi info kepada diri wa yang gojes.. Wa akan menaip mengenai STROKE! Well for info bersama kan.. The disease wont tackle a people.. Dia akan datang sendiri :) errr.. FAHAM??


Apa itu STROKE??


.... Secara klasifikasi bahasa melayu-nya.. Strok adalah penyakit ANGIN AHMAR.. Sejenis penyakit yang berpunca akibat oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu.. Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi dan oleh itu.. Sel-sel otak akan rosak atau mati.. Dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi..


Lebih mudah lagi.. Ia akan mengakibatkan KECACATAN SARAF!




.... Rawatan yang dilakukan untuk pesakit stroke.. Antaranya adalah fisioterapi.. Ia adalah untuk melatih pesakit supaya kuat dan lebih berdikari.. (Wa dapat info masa tengok TV3 siang tadi)..


Salah satu penyebab stroke adalah MEROKOK! Merokok adalah penyumbang terbesar kepada penyakit ini..


Ok lah.. itu serba sedikit info.. Jalani kehidupan yang lebih sihat.. Sesakit manapun yang kamu hadapi.. Tanggani dengan senyum..


Ye senyum macam saye sambil pegang berus gigi..

K bye.
STROKE?? Jalani hidup dengan SIHAT! STROKE?? Jalani hidup dengan SIHAT! Reviewed by Tunsha Ayunie on October 29, 2011 Rating: 5

1 comment

  1. makasih banyak, bermanfaat https://arlivawidji.wordpress.com/produk-kami/kelambu-nyamuk/

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.