Ben Ashaari - Bicara Kasih Ayah

Since wa blogwalking .. tercari-cari segmen yang boleh join .. Alhamdulillah BamBen still buat segmen pasal ayah .. segmen pasal ibu tak sempat join dulu :( So wa amik peluang join segmen pasal ayah pulak .. hukhuk ..


.... Mengimbau kembali zaman dengan ayah (abah) .. wa jadi senyum dan malu sorang-sorang .. Sebagai anak sulung .. wa adalah seorang anak yang agak manja .. Sangat-sangat manja .. Apa kemahuan wa .. semua tan sri abah ikutkan .. Mintak la ape je .. susah la kalau TAK DAPAT .. so far memang banyak yang dapat la .. tan sri abah susah nak pukul wa (tapi selalu jugak kena libas dengan tali pinggang beliau) .. banyak gambar-gambar wa pun .. duduk atas peha tan sri abah .. huuuu .. manje betoi!

.... Masuk tahun 1994 .. bila wa start sakit .. duduk kat HKL sebagai rumah kedua .. tan sri abah jugak yang tolong cuci berak wa .. disebabkan wa tak boleh kemana-mana sebab terikat dengan tiub .. so mama & tan sri abah belikan 'jamban segera' yang boleh bawak kemana-mana .. dah wa berak .. harusla kena mengadap 'najis' wa tu .. yang tukang cuci tu?.. selain mama .. tan sri abah pun tukang cuci sama .. huh! sanggup nye tan sri abah walaupun dia seorang yg panas baran (dulu) .. kalau wa .. belum tentu lagi :( .. tan sri abah jugak acapkali men-dukung wa .. jarang wa naik wheelchair .. mesti ada dalam pelukan abah .. begitu jugak mama .. tengah mengandung tapi masih sanggup dukung wa yang masa tu berumur 8 @ 9 tahun .. dah gedek tu .. tapi masih didukung ..

.... Bila dah besar ni .. kadang-kadang-kadang dipersalahkan tan sri abah pulak sebab tak usaha cari duit sendiri .. sadis betul ungkapan beliau .. hukhuk :( .. Tapi wa tak kisah .. itu semangat abah bagi untuk wa :) .. since tan sri abah bawak taxi .. wa asyik moody dengan beliau sebab beliau acapkali mengeluh tak ada duit .. alhamdulillah sekarang tak ada dah .. segala rezeki evento RM20 tan sri abah tetap bersyukur ..

.... Walaupun rezeki dari hasil bawak taxi tan sri abah tu tak pernah memberangsangkan .. beliau tetap hulurkan duit poket untuk wa dan adik-adik .. Bila dah besar ni kan kan .. wa suka sangat buli tan sri abah .. suka usik dia .. sebab dia tak panas baran dah .. hakhak ..


.... Didiklah anak dengan kasih sayang yang sewajarnye!! Bukan dengan terlalu manjakan anak dan terlalu mengikut kehendak anak .. hidup dengan disiplin adalah yang terbaik .. menegur kesalahan anak-anak dengan berhemah .. hee .. ^^

Bersyukur betul wa dapat parent macam abah dan mama .. Walaupun hidup serba sederhana .. tapi wa bahagia dapat mama abah yang sangat-sangat-sangat penyayang :)

Tak tahu cukup tak 100 patah perkataan .. lupe nak kire la BamBen!

Terima kasih membuntangkan mata sambil membaca ..
Ben Ashaari - Bicara Kasih Ayah Ben Ashaari - Bicara Kasih Ayah Reviewed by Tunsha Ayunie on April 13, 2011 Rating: 5

3 comments

  1. anda telah di tag di sini...harap maklom

    http://budakkampung39.blogspot.com/2011/04/mahu-join-bloglist-pilihan-askrie.html

    ReplyDelete
  2. salam singgah!
    begitulah kasih sayang dan pengorbanan seorang ayah..mmg tiada tandingnya!

    ReplyDelete
  3. Nadh sayang ayah nadh jugak.. ;)
    Salam singgah salam ziarah dari nadh..
    kita jadi anak soleh untuk Ayah ye. yang mendoakan kebahagiaan depa dunia dan akhirat..

    Nadh datang melawat ni.. ;)
    kisah anak AyahBudak Nakal

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.